Sliter du med søvnmangel? Du er ikke alene om det

Av: Omana Bender | Publisert: 10.09.2015 | Kategori: Søvn

Har søvnløsheten etterlatt deg irritabel på Jon Blund som lar deg telle mange tusen sauer før du sovner? Ønsker du å komme på godfot med han og bedre søvnkvaliteten din? Vel, her kan du finne løsningen.

For fem år siden hadde i underkant av en halv million nordmenn kroniske søvnvansker, og mobiltelefonen, TV og internett fikk deler av skylden. I dagens samfunn er disse tingene større enn noen gang og Norge har 115 mobiltelefoner per 100 innbyggere – dermed er det lite som tyder på at antallet med søvnvansker er redusert.

Søvnløse netter

Søvnproblemer kan forekomme i alle aldre – både barn, voksne og eldre. Disse kan skyldes en rekke faktorer, og om det er mobiltelefonens feil kan selvfølgelig diskuteres, men en ting er sikkert – det finnes mange sykdommer som fører til lite og dårlig søvn eller totalt søvnløse netter.

Det finnes mange sykdommer som fører til lite og dårlig søvn eller totalt søvnløse netter

Når vi snakker om sykdommer er det viktig å nevne at få av dem er fysiske. Hos pasienter med dårlig søvnkvalitet vil legen finne kun 10-20 prosent med en fysisk sykdom. Psykiske plager derimot, er en langt hyppigere årsak til vedvarende søvnvansker. Dette kan være depresjoner, angst og stress.

Er søvnmangel farlig?

For å si det slik, det er ingen som dør av mangel på søvn, men likevel kan problemet føles verre enn andre sykdommer. Det er forståelig da mange får en «dagen derpå»-følelse av søvnproblemer. Du har sikkert merket at det påvirker både konsentrasjonen, yteevnen og humøret ditt.

Søvnløshet kan føre til alvorlige, og i verste fall fatale, konsekvenser som trafikkulykker

Det er imidlertid viktig å nevne at søvnløshet kan føre til alvorlige, og i verste fall fatale, konsekvenser som trafikkulykker for ikke bare yrkessjåfører, men også andre som setter seg bak rattet. I tillegg kan søvnapné være direkte farlig.

Behandling av søvnproblemer

Her i Norge benyttes ulike reseptbelagte medikamenter som hjelp til å forbedre søvnmønsteret. Både de som klassifiseres som hypnotika, samt andre som for eksempel antidepressiva. Men disse regnes ikke som ideelle. Selv om de kan bedre søvnen i en periode er det mange ulemper og bivirkninger:

  • Tretthet dagen etter inntak
  • Utvikling av toleranse slik at de mister effekten
  • Hukommelsesproblemer
  • Avhengighet
  • Misbruk
  • Øke fare for fall – særlig hos eldre
  • Ikke gi normal søvn, men forstyrre søvnstadiene

Gode råd for å bedre søvnproblemet

Det er mange som frykter å bli avhengig av sovetabletter, og ikke ønsker andre bivirkninger medikamentene kan medføre. Dette kan være gode tips til deg med søvnproblemer:

  • Legg deg, og stå opp til samme tid hver dag
  • Dropp middagsluren
  • Unngå kaffe, te og brus før leggetid
  • Fysisk aktivitet gir bedre søvn, men unngå likevel trening rett før leggetid
  • Ikke spis rett før leggetid, men unnå å være sulten
  • Ikke ta med pc og mobilen i senga
  • Sørg for mørke, ro og en moderat temperatur på soverommet

Hvis du likevel ikke får orden på søvnrytmen, finnes det et helt naturlig alternativ som har positive effekter på kroppen og hjernens evne til å falle i søvn.

Sleepwell Forte – et naturlig alternativ

Kamilleblomst, sitronmelisse og humle er tradisjonelt brukt ved stress og søvnrelaterte problemer. Disse tre virkningsfulle urtene er inneholdet i naturpreparatet Sleepwell Forte. I tillegg bidrar Biotin og Vitamin B12 til normal funksjon av nervesystemer og psykologisk funksjon.

Et helt naturlig alternativ som har positive effekter på kroppen og hjernens evne til å falle i søvn

Dette er et helt naturlig kosttilskudd uten bivirkninger. Derfor kan du benytte det året rundt. I likhet med alt annet kroppen inntar, vil man reagere ulikt basert på individuelle forskjeller. Mens noen merker effekt umiddelbart, vil andre først merke det etter noen måneder med bruk.

Ønsker du å slutt på søvnløsheten? Gjør som tusenvis av fornøyde nordmenn og bestill Sleepwell Forte for kun kroner 149 – inkludert frakt!